Tento článek se dívá na výuku ICT
vzdělávání z pohledu toho, co vlastně od žáků a studentů očekává IT trh a
co potřebují k tomu, aby na něm uspěli a udělali „úspěšnou“ kariéru. Zde
musí zaznít velmi důležité vysvětlení, že trh práce je pouze jedním ze tří „zákazníků“
vzdělávacího systému. Kromě trhu práce musí vzdělání také naplňovat potřeby
státu, tedy připravit žáky na roli občana. Dalším zákazníkem je rodina, tedy
příprava na roli partnera v manželství a rodiče.
Která z těchto tří oblastí je více důležitá a která méně, je vzrušující téma, které ovšem dnes řešit nebudeme. Nebudeme řešit ani to, které z těchto cílových skupin dnešní škola očekávání naplňuje a které ne, protože zde by byla diskuze zajisté neméně bouřlivá. Zaměříme se trh práce a to konkrétně oblast IT. IT trh samozřejmě zdaleka není jediný, který potřebuje, aby absolventi uměli používat moderní technologie, ale je to trh dynamický a znalost technologií je v něm zcela základní podmínka úspěchu.
Která z těchto tří oblastí je více důležitá a která méně, je vzrušující téma, které ovšem dnes řešit nebudeme. Nebudeme řešit ani to, které z těchto cílových skupin dnešní škola očekávání naplňuje a které ne, protože zde by byla diskuze zajisté neméně bouřlivá. Zaměříme se trh práce a to konkrétně oblast IT. IT trh samozřejmě zdaleka není jediný, který potřebuje, aby absolventi uměli používat moderní technologie, ale je to trh dynamický a znalost technologií je v něm zcela základní podmínka úspěchu.
Co je úspěšná kariéra
Drtivá většina absolventů touží po úspěšné
kariéře, další touží po tom, aby jim kariéra umožnila trávit čas tím, co je
baví, typicky s rodinou nebo koníčky. Co to ale je, taková úspěšná
kariéra? Pokud máme definovat kompetence k dosažení úspěchu
v kariéře, musíme mít shodu v tom, jak úspěchu rozumíme.
Úspěšnou kariéru
zde definujeme 4 pilíři:
- Práce vás naplňuje. Baví vás její obsah.
- Rádi chodíte do práce. Jste spokojeni s prostředím a
lidmi.
- Máte radost z výsledků
své práce. Jste hrdí
na produkty a služby, které vaše firma generuje a na výsledky své práce.
- Práce vás uživí. Maslow funguje, bez jídla a střechy
nad hlavou to prostě nejde.
Role v IT
Úspěch v kariéře je možné dosáhnout
pouze praxí. Nikdo se úspěšným nerodí, úspěšným se člověk stává prací. Jaké
jsou tedy role, ve kterých je možné úspěchu v IT dosáhnout? Níže jsou uvedeny hlavní, nikoli všechny, role v oblasti vývoje softwaru a webových aplikací.
IT pozice technické
◦
Vývojář, tester – výborná znalost technologie, musí umět
spolupracovat v týmu
◦
Databázista - výborná znalost technologie, musí umět
spolupracovat v týmu
◦
Analytik – most mezi businessem a vývojem, chápe jak
obchodní model tak technologie a funguje jako
tlumočník
◦
Architekt – Supermozek, který vymýšlí velká technologická
řešení, většinou vzešel ze senior vývojáře, má expertní znalosti ve velkém
množství oblastí
◦
Podpora – Trpělivý a oblíbený člověk, který rád
vysvětluje a nic, ale opravdu nic, ho nerozhází.
IT pozice polotechnické
◦
Projektový manažer – Tahoun, komunikátor, praktik,
dotahovač, měl by rozumět technologiím, ale často je to slabé a technici jsou z něj
na mrtvici
◦
Pre-sales, technical sales – Obchodníci, kteří rozumí dobře
produktu, technologii především z pohledu toho, co všechno umožňuje a jak
pracné bude dodat řešení
IT pozice netechnické
◦
Obchod – rozumí jen golfu a budování vztahů se
zákazníkem, ale tváří se, že všemu rozumí lépe, než všichni vývojáři dohromady
a všichni mu to musí trpět, neboť jim nosí peníze na výplaty
◦
Administrátoři, účetní, controlling – kontrolují čísla a termíny
v zakázkách z pohledu finančních toků a procesů, musí rozumět
technologiím natolik, aby byli schopni správně rozlišovat co je hardware, co je
služba jednorázová, co přeprodávaná licence apod.
5 základních kompetencí na trhu IT
Níže uvedené kompetence jsou do jisté míry
nadoborové, ale my je dnes budeme definovat a vysvětlovat z pohledu technických
a polotechnických pozic v IT. Zatímco obchodník prodávající peníze nebo stroje
může naskočit do IT relativně snadno, stát se vývojářem nebo analytikem
vyžaduje dlouhodobé koncentrované úsilí určitým směrem. IT trh je a podle
stávajících trendů i nadále bude místem, které vás za toto úsilí nadstandardně
odmění…tedy pokud jsou vaše kompetence na
takové úrovni, abyste se na něm prosadili a udrželi.
1.
Znej svou technologii/obor a pořád na sobě
makej
Přes to nejede vlak. Např. vývojář musí
znát celý svou technologii v plné šíři na dobré úrovni a jednu, výjimečně
dvě, oblasti musí znát na expertní úrovni. Analytik musí znát možnosti
technologie v plné šíři a ještě musí dobře rozumět obchodnímu modelu
zákazníka v aktuálním projektu.
A tak bychom mohli pokračovat i u dalších
rolí, ale my se přesuneme k další části této kompetence, kterou je
expresivní „pořád na sobě makej“. To není platné pouze v IT, ale IT
je kouzelné v tom, že zpětná vazba ze zanedbání je neúprosná a rychlá.
Technologie, ve které pracujete, se vám mění pod rukama a pokud projekt trvá
např. 2 roky, je velmi pravděpodobné, že se budete muset vyrovnávat s jeho
přizpůsobováním novým prohlížečům, operačním systémům, síťovým protokolům,
verzi programovacího jazyka apod. A to můžete pouze v případě, že víte, že
tyto technologie existují a jak fungují...
Velká většina technických rolí čte nebo
píše blogy z oboru, ta lepší polovina se účastní setkání uživatelských
skupin (např. CZJUG) a odborných konferencí, lidé v roli architektů na
nich potom často přednáší. Většina technických rolí si každých pár let
aktualizuje nebo doplňuje certifikace, proti kterým je maturita pouze dětská
hra.
2.
Speak, read and write in English
Nerozumíte? Trh IT zatím není pro vás.
Obor IT se rozvíjí tak rychle, že není reálné očekávat, že vše bude překládáno
do češtiny. Než se to přeloží, je to často zastaralé. Zdrojový jazyk je
v tomto oboru ve velké většině angličtina. Musíte umět minimálně číst
technickou literaturu, velkou výhodou bude, když si budete moci pouštět
přednášky, lekce a návody v angličtině.
3.
Chovej se ke každému tak, jako bys věděl,
že to bude v tvé další práci tvůj šéf
Výše uvedené je zaprvé na malinkém českém
trhu velmi pravděpodobné. Klíčem je zde ale pochopení, že bychom se neměli
k lidem chovat s respektem a upřímností pouze proto, aby nám to
v roli vedoucího za rok „nedali sežrat“, ale proto, že když se tak budeme
chovat my ke svým kolegům a spolupracovníkům, dříve či později se tak budou
chovat i oni k nám a že takovým chováním dosáhneme vlastní spokojenosti
v práci a přispějeme ke spokojenosti ostatních.
Velká většina IT trhu pracuje
v projektech. Lidé se potkají, každý je v něčem dobrý a spolu vytvoří
úžasnou a komplexní věc, poté se rozejdou a jdou pracovat na něčem novém. To
vyžaduje schopnost komunikovat, sdílet, chápat člověka, jehož oboru moc
nerozumím a trpělivě vysvětlovat jinému, který zase nerozumí oboru mému,
protože pouze souhrou všech členů týmu vzniká výsledek, který potěší nejen zákazníka,
ale i členy projektového týmu ve formě uspokojení z dobře vykonané práce a
výplaty, případně bonusů,.
Je snadné pochopit, že se váha a význam
této kompetence učitelům těžko chápe, protože škola je specifická tím, že
většina učitelů jede po vlastní koleji a výsledky, výstupy a potíže ostatních
učitelů jim mohou být do značné míry putna. Nicméně právě neschopnost
spolupracovat v týmu, neschopnost povznést se pro potřeby týmu nad osobní
preference je něco, co trh práce u
čerstvých absolventů velmi často postrádá.
4.
Cti pravdu (dochvilnost, spolehlivost,
sliby)
Zájemci jistě najdou prostor pojmout tuto
kompetenci filozoficky, ale plně postačuje naplnit jejích zcela praktické a
hmatatelné aspekty, z nichž hlavní jsou uvedeny v závorce. Dívejme se
na to jako na mentální hygienu. Stejně jako když si nebudeme čistit zuby, mnoho
měsíců a možná i let si budeme mnou ruce, jak jsme ušetřili čas a otravu
spojenou s manipulací kartáčku v ústní dutině. Až se nám nakonec ale
zuby začnou rozpadat, bude nám lítost nad naší leností málo platná.
Podobné je to i s principem pravdy.
Dodržování slibů, které zahrnuje i to, že se včas omluvím, pokud slib dodržet
nemohu, chození do práce v domluvenou dobu a plnění svěřených úkolů,
případně včasná komunikace o tom, co potřebuji k jejich naplnění nebo proč
je nestihnu, jsou vlastnosti, díky kterým s vámi budou všichni pracovat
rádi. Nejen to, rozvoj této kompetence vám při zeštíhlování a rušení pracovních
míst přinese velkou pravděpodobnost, že si vás nechají a o práci nepřijdete.
5.
Nedělej práci pro peníze, ale pro radost
IT trh je plný lidí, kteří vydělávají
peníze, které mnohonásobně převyšují jejich potřeby a přesto jsou nespokojení,
otrávení a bezradní z toho, co si počít se svým životem. Důvodem je, že
nedodržují těchto pět kompetencí, ale jedou pouze na peníze a radost
z práce, pravdu a respekt nahrazují rčením „účel světí prostředky“.
Dělejte práci, která vás baví, ve které
jste dobří a na kterou jste hrdí, peníze dříve či později přijdou. Dokud budete
dělat práci pro peníze, spokojenost a štěstí si od vás budou držet odstup.
Náš vzdělávací systém rozvoji této
kompetence ze své podstaty příliš nepomáhá svým systémem známkování, kde by se
známky daly s přimhouřeným okem přirovnat k takovým školním penězům.
Žáci jsou do značné míry systémem motivováni k tomu, aby se chovali a
studovali tak, aby měli dobré známky.
Světlá budoucnost proto leží v rukou
učitelů, kteří dělají svou práci pro radost a své nadšení předávají žákům a
studentům. Tím, že oni sami uvádí výše uvedené kompetence do praxe mohou zcela
smazat systémovou motivace studovat pro známky a tím, že budou na sobě
pracovat, respektovat ostatní, ctít pravdu a dělat svou práci pro radost vštípí
žákům do srdcí a mozků základy, na kterých poté budou moci budou kariéru nejen
v IT.
Souhlasím. ICT firmy jsou budoucnost podnikání. :) Já jsem dělal v jiném průmyslu, ale nakonec jsem taky změnil zaměstnavatele a šel dělat do ICT právě proto, že vím, že tam jsou peníze. :) Za mě je to super varianta toho, jak si rychle vydělat. Navíc je tam velká odbornost, takže se pravděpodobně i něco přiučíte. :)
OdpovědětVymazat