Knowledge: the final frontier. These are the blogs of the edunauts. Their mission: to explore strange new teaching methods, to seek out new talents and new teaching objects, to boldly go where no teacher has gone before.

neděle 25. ledna 2015

ICT kompetence pro pracovní trh 21. století

Tento článek se dívá na výuku ICT vzdělávání z pohledu toho, co vlastně od žáků a studentů očekává IT trh a co potřebují k tomu, aby na něm uspěli a udělali „úspěšnou“ kariéru. Zde musí zaznít velmi důležité vysvětlení, že trh práce je pouze jedním ze tří „zákazníků“ vzdělávacího systému. Kromě trhu práce musí vzdělání také naplňovat potřeby státu, tedy připravit žáky na roli občana. Dalším zákazníkem je rodina, tedy příprava na roli partnera v manželství a rodiče.
Která z těchto tří oblastí je více důležitá a která méně, je vzrušující téma, které ovšem dnes řešit nebudeme. Nebudeme řešit ani to, které z těchto cílových skupin dnešní škola očekávání naplňuje a které ne, protože zde by byla diskuze zajisté neméně bouřlivá. Zaměříme se trh práce a to konkrétně oblast IT. IT trh samozřejmě zdaleka není jediný, který potřebuje, aby absolventi uměli používat moderní technologie, ale je to trh dynamický a znalost technologií je v něm zcela základní podmínka úspěchu.


Co je úspěšná kariéra

Drtivá většina absolventů touží po úspěšné kariéře, další touží po tom, aby jim kariéra umožnila trávit čas tím, co je baví, typicky s rodinou nebo koníčky. Co to ale je, taková úspěšná kariéra? Pokud máme definovat kompetence k dosažení úspěchu v kariéře, musíme mít shodu v tom, jak úspěchu rozumíme.

Úspěšnou kariéru zde definujeme 4 pilíři:

  1. Práce vás naplňuje. Baví vás její obsah.
  2. Rádi chodíte do práce. Jste spokojeni s prostředím a lidmi.
  3. Máte radost z výsledků své práce. Jste hrdí na produkty a služby, které vaše firma generuje a na výsledky své práce.
  4. Práce vás uživí. Maslow funguje, bez jídla a střechy nad hlavou to prostě nejde.


Role v IT

Úspěch v kariéře je možné dosáhnout pouze praxí. Nikdo se úspěšným nerodí, úspěšným se člověk stává prací. Jaké jsou tedy role, ve kterých je možné úspěchu v IT dosáhnout? Níže jsou uvedeny hlavní, nikoli všechny, role v oblasti vývoje softwaru a webových aplikací.

IT pozice technické

       Vývojář, tester – výborná znalost technologie, musí umět spolupracovat v týmu
       Databázista - výborná znalost technologie, musí umět spolupracovat v týmu
       Analytik – most mezi businessem a vývojem, chápe jak obchodní model tak technologie a funguje jako  tlumočník
       Architekt – Supermozek, který vymýšlí velká technologická řešení, většinou vzešel ze senior vývojáře, má expertní znalosti ve velkém množství oblastí
       Podpora – Trpělivý a oblíbený člověk, který rád vysvětluje a nic, ale opravdu nic, ho nerozhází.
          

IT pozice polotechnické

       Projektový manažer – Tahoun, komunikátor, praktik, dotahovač, měl by rozumět technologiím, ale často je to slabé a technici jsou z něj na mrtvici
       Pre-sales, technical sales – Obchodníci, kteří rozumí dobře produktu, technologii především z pohledu toho, co všechno umožňuje a jak pracné bude dodat řešení
          

IT pozice netechnické

       Obchod – rozumí jen golfu a budování vztahů se zákazníkem, ale tváří se, že všemu rozumí lépe, než všichni vývojáři dohromady a všichni mu to musí trpět, neboť jim nosí peníze na výplaty
       Administrátoři, účetní, controlling – kontrolují čísla a termíny v zakázkách z pohledu finančních toků a procesů, musí rozumět technologiím natolik, aby byli schopni správně rozlišovat co je hardware, co je služba jednorázová, co přeprodávaná licence apod.


5 základních kompetencí na trhu IT

Níže uvedené kompetence jsou do jisté míry nadoborové, ale my je dnes budeme definovat a vysvětlovat z pohledu technických a polotechnických pozic v IT. Zatímco obchodník prodávající peníze nebo stroje může naskočit do IT relativně snadno, stát se vývojářem nebo analytikem vyžaduje dlouhodobé koncentrované úsilí určitým směrem. IT trh je a podle stávajících trendů i nadále bude místem, které vás za toto úsilí nadstandardně odmění…tedy pokud jsou vaše kompetence  na takové úrovni, abyste se na něm prosadili a udrželi.


1.    Znej svou technologii/obor a pořád na sobě makej

Přes to nejede vlak. Např. vývojář musí znát celý svou technologii v plné šíři na dobré úrovni a jednu, výjimečně dvě, oblasti musí znát na expertní úrovni. Analytik musí znát možnosti technologie v plné šíři a ještě musí dobře rozumět obchodnímu modelu zákazníka v aktuálním projektu.

A tak bychom mohli pokračovat i u dalších rolí, ale my se přesuneme k další části této kompetence, kterou je expresivní „pořád na sobě makej“. To není platné pouze v IT, ale IT je kouzelné v tom, že zpětná vazba ze zanedbání je neúprosná a rychlá. Technologie, ve které pracujete, se vám mění pod rukama a pokud projekt trvá např. 2 roky, je velmi pravděpodobné, že se budete muset vyrovnávat s jeho přizpůsobováním novým prohlížečům, operačním systémům, síťovým protokolům, verzi programovacího jazyka apod. A to můžete pouze v případě, že víte, že tyto technologie existují a jak fungují...

Velká většina technických rolí čte nebo píše blogy z oboru, ta lepší polovina se účastní setkání uživatelských skupin (např. CZJUG) a odborných konferencí, lidé v roli architektů na nich potom často přednáší. Většina technických rolí si každých pár let aktualizuje nebo doplňuje certifikace, proti kterým je maturita pouze dětská hra.


2.    Speak, read and write in English

Nerozumíte? Trh IT zatím není pro vás. Obor IT se rozvíjí tak rychle, že není reálné očekávat, že vše bude překládáno do češtiny. Než se to přeloží, je to často zastaralé. Zdrojový jazyk je v tomto oboru ve velké většině angličtina. Musíte umět minimálně číst technickou literaturu, velkou výhodou bude, když si budete moci pouštět přednášky, lekce a návody v angličtině.

3.    Chovej se ke každému tak, jako bys věděl, že to bude v tvé další práci tvůj šéf

Výše uvedené je zaprvé na malinkém českém trhu velmi pravděpodobné. Klíčem je zde ale pochopení, že bychom se neměli k lidem chovat s respektem a upřímností pouze proto, aby nám to v roli vedoucího za rok „nedali sežrat“, ale proto, že když se tak budeme chovat my ke svým kolegům a spolupracovníkům, dříve či později se tak budou chovat i oni k nám a že takovým chováním dosáhneme vlastní spokojenosti v práci a přispějeme ke spokojenosti ostatních.

Velká většina IT trhu pracuje v projektech. Lidé se potkají, každý je v něčem dobrý a spolu vytvoří úžasnou a komplexní věc, poté se rozejdou a jdou pracovat na něčem novém. To vyžaduje schopnost komunikovat, sdílet, chápat člověka, jehož oboru moc nerozumím a trpělivě vysvětlovat jinému, který zase nerozumí oboru mému, protože pouze souhrou všech členů týmu vzniká výsledek, který potěší nejen zákazníka, ale i členy projektového týmu ve formě uspokojení z dobře vykonané práce a výplaty, případně bonusů,.

Je snadné pochopit, že se váha a význam této kompetence učitelům těžko chápe, protože škola je specifická tím, že většina učitelů jede po vlastní koleji a výsledky, výstupy a potíže ostatních učitelů jim mohou být do značné míry putna. Nicméně právě neschopnost spolupracovat v týmu, neschopnost povznést se pro potřeby týmu nad osobní preference je něco, co  trh práce u čerstvých absolventů velmi často postrádá.


4.    Cti pravdu (dochvilnost, spolehlivost, sliby)

Zájemci jistě najdou prostor pojmout tuto kompetenci filozoficky, ale plně postačuje naplnit jejích zcela praktické a hmatatelné aspekty, z nichž hlavní jsou uvedeny v závorce. Dívejme se na to jako na mentální hygienu. Stejně jako když si nebudeme čistit zuby, mnoho měsíců a možná i let si budeme mnou ruce, jak jsme ušetřili čas a otravu spojenou s manipulací kartáčku v ústní dutině. Až se nám nakonec ale zuby začnou rozpadat, bude nám lítost nad naší leností málo platná.

Podobné je to i s principem pravdy. Dodržování slibů, které zahrnuje i to, že se včas omluvím, pokud slib dodržet nemohu, chození do práce v domluvenou dobu a plnění svěřených úkolů, případně včasná komunikace o tom, co potřebuji k jejich naplnění nebo proč je nestihnu, jsou vlastnosti, díky kterým s vámi budou všichni pracovat rádi. Nejen to, rozvoj této kompetence vám při zeštíhlování a rušení pracovních míst přinese velkou pravděpodobnost, že si vás nechají a o práci nepřijdete.

5.    Nedělej práci pro peníze, ale pro radost

IT trh je plný lidí, kteří vydělávají peníze, které mnohonásobně převyšují jejich potřeby a přesto jsou nespokojení, otrávení a bezradní z toho, co si počít se svým životem. Důvodem je, že nedodržují těchto pět kompetencí, ale jedou pouze na peníze a radost z práce, pravdu a respekt nahrazují rčením „účel světí prostředky“.

Dělejte práci, která vás baví, ve které jste dobří a na kterou jste hrdí, peníze dříve či později přijdou. Dokud budete dělat práci pro peníze, spokojenost a štěstí si od vás budou držet odstup.

Náš vzdělávací systém rozvoji této kompetence ze své podstaty příliš nepomáhá svým systémem známkování, kde by se známky daly s přimhouřeným okem přirovnat k takovým školním penězům. Žáci jsou do značné míry systémem motivováni k tomu, aby se chovali a studovali tak, aby měli dobré známky.

Světlá budoucnost proto leží v rukou učitelů, kteří dělají svou práci pro radost a své nadšení předávají žákům a studentům. Tím, že oni sami uvádí výše uvedené kompetence do praxe mohou zcela smazat systémovou motivace studovat pro známky a tím, že budou na sobě pracovat, respektovat ostatní, ctít pravdu a dělat svou práci pro radost vštípí žákům do srdcí a mozků základy, na kterých poté budou moci budou kariéru nejen v IT.

1 komentář:

  1. Souhlasím. ICT firmy jsou budoucnost podnikání. :) Já jsem dělal v jiném průmyslu, ale nakonec jsem taky změnil zaměstnavatele a šel dělat do ICT právě proto, že vím, že tam jsou peníze. :) Za mě je to super varianta toho, jak si rychle vydělat. Navíc je tam velká odbornost, takže se pravděpodobně i něco přiučíte. :)

    OdpovědětVymazat