Masivní rozšíření ICT a výrazný růst významu znalostí dal vzniknout
informační společnosti, vedoucí mimo jiné k ekonomickému rozvoji. Mimo
pozitivních efektů na společnost však v sobě nese i celou řadu nebezpečí,
především sociální exkluzi jedinců.
V České republice nemá přístup k internetu 1,4 milionu domácností (asi
32%), v Evropské unii je to zhruba o 8% méně. [1] Celosvětově je to pak
více než 4,5 miliardy lidí, kteří nemají k internetu přístup, tedy zhruba
dvě třetiny všech obyvatel Země.[2] Mezi lidmi, kteří přístup k
informačním technologiím a internetu mají a těmi, kteří nemají, se nalézá
digitální propast.
Charakteristika
Definice
Oxsford dictionary definuje digitální propast (též digitální rozdělení,
digital divide) jako "propast mezi těmi, kteří již mají přístup k
počítačům a internetu, a těmi, kteří ne: existuje digitální propast mezi
bohatými a chudými, černými a bílými, pokud jde o používání
počítače."[3] Dle OECD se pojem digitální propast "vztahuje k
rozdílu mezi jednotlivci, domácnostmi, podniky a zeměpisnými oblastmi na
různých socio-ekonomických úrovních s ohledem na jejich příležitosti k
přístupu k informacím a komunikačním technologiím a na využívání
internetu pro širokou škálu aktivit. Digitální propast odráží různé
rozdíly mezi zeměmi i uvnitř zemí."[4]
Historie a představitelé
Cisler tvrdí, že kořeny termínu digitální rozdělení sahají do roku 1996,
kdy Amy Harmon, novinář z Los Angeles Times, napsal příběh o rozkolu mezi
mužem, který tráví mnoho času on-line a jeho manželkou, která se cítí
odcizena kvůli jeho posedlosti počítači. Harmon jej nazval
"Digitální propast". Současný obsah tento termín získával přibližně ve
stejnou dobu. Allen Hammond, profesor práva na New York Law School a
Larry Irving, politický pověřenec u Ministerstva obchodu, který vedl
Národní telekomunikační úřad, začali používat termín ve veřejných
projevech. Charakterizovali jím rozdělení společnosti na ty, kteří
vlastní počítač a jsou on-line a různé třídy Američanů, včetně žen,
černochů, indiánů, osob se zdravotním postižením, venkovanů a osob s
nízkými příjmy, kteří on-line nejsou a počítač nevlastní.[5] Jak píše
Carvin, "ačkoli se v tuto dobu americká střední třída teprve začala
seznamovat s možnostmi internetu jako nástroje vzdělávání, veřejného
života či zábavy, méně movití občané s nedostatečnými dovednostmi stejné
možnosti neměli."[6]
Větší pozornost získal pojem digitální propast až jako politické téma.
Uzavírání digitální propasti veřejně prosazoval i Bill Clinton například
ve své poznámce z roku 1999, citované mimo jiné v E-Commerce Times:
"Hospodářská soutěž a technický pokrok snižuje náklady na pořízení
počítače a přístup k internetu, což činí tyto nástroje informačního věku
dostupnější pro více Američanů. Jsem přesvědčen, že bychom si měli
stanovit za národní cíl vyrobit počítač a umožnit přístup k internetu pro
každého Američana."[7]
Po americké vládě následovaly i mezinárodní instituce, které si za svůj
cíl vytyčily uzavírání digitálního rozdělení, jako například OECD či EU,
stejně tak jako další jednotlivé státy včetně ČR.
V Česku se tímto tématem zabývalo například dnes již zrušené Ministerstvo
informatiky. V současnosti tyto úkoly řeší Rada vlády pro
konkurenceschopnost a informační společnost, spadající pod Ministerstvo
Průmyslu a obchodu.
Digitální rozdělení a sociální exkluze
Jedním z následků digitálního rozdělení je sociální vyloučení, exkluze.
Podle Mareše a Sirovátky je nejčastěji v Evropské unii vnímána sociální
exkluze tak, jak ji definoval v roce 1999 Buchardt a Le Grand, který
vyloučené jedince definuje " jako obyvatele/občany dané společnosti,
kteří z důvodů, které nemají sami pod kontrolou, nemohou participovat na
obvyklých aktivitách, k nimž by je jejich občanství opravňovalo a na něž
aspirují."[8]
Toto vyloučení pak probíhá v mnoha rozměrech, Punar vymezil několik
oblastí, ve kterých je digitální rozdělení vnímáno nejčastěji:[9]
-
Ekonomická dimenze.
-
Prostorová dimenze.
-
Genderová dimenze.
-
Rasová či etnická dimenze.
-
Věková dimenze.
-
Vzdělanostní dimenze.
Je nutné zmínit, že tyto dimenze nejsou striktně odděleny a některé spolu
velmi úzce souvisí. Dimenze prostorová v podstatě reflektuje působení
dimenze ekonomické z jedince na celé oblasti, státy či kontinenty, atp.
Ekonomické digitální rozdělení
Ekonomická situace bývá zmiňována jako jeden z nejdůležitějších aspektů
ovlivňující digitální rozdělení. Rozděluje jedince na ty, kteří si mohou
počítač (resp. připojení k internetu) finančně dovolit a ty, kteří ne.
Digitální rozdělení je v tomto případě pouze projevem rozdělení
socioekonomického. Ačkoli ceny počítačů i připojení k internetu výrazným
tempem klesají, stále ještě si nemůže počítač a připojení k internetu
dovolit každý.
Na druhou stranu, statistiky napovídají, že se nemůže jednat pouze o
finanční nedostupnost. V roce 2012 bylo průměrně v ČR na 100 domácností
95 počítačů - tedy stejný poměr jako u barevných televizorů v roce
1995.[10]
V celosvětovém kontextu to potvrzují např. Dijk a Hacker: "1) Adopce
počítačů a internetu roste rychleji než adopce jakéhokoli jiného média v
historii, snad s výjimkou barevného televizoru. 2) Distribuce těchto
technologií v populaci odpovídá normálu a rozdílům z hlediska
příjmu, vzdělání, etnicity a pohlaví ve společnosti jako celku. 3)
Počítače a internetové připojení jsou levnější každým dnem, dokonce
levnější než barevné TV, které používá téměř každá západní domácnost. Trh
pracuje, jak má, na vyřešení těchto rozdílů."[11]
Není tedy sporu o tom, zda ekonomické digitální rozdělení existuje, ale
zda je opravdu vyšší, než-li odpovídá přirozené penetraci nové
technologie do společnosti.
Geografické digitální rozdělení
Klasické zeměpisné rozdělení na země prvního, druhého a třetího světa
platí i v otázce digitální propasti."Je zřejmé, že zde hovoříme o
nerovnostech mezi rozvinutým a rozvojovým světem. Mezi bohatým „severem“
a chudým „jihem“. Zatímco ten druhý řeší rychlost připojení jednotlivců k
internetu, tomu prvnímu se nedostává ani základní infrastruktury. Jde o
přirozený důsledek nedostatku financí a koncentraci na jiné problémy jako
hladomor, nemoci, chudoba nebo negramotnost."[9]
Různé mezinárodní organizace se ale aktivně snaží rozdíly mezi těmito
světy setřít. Příkladem může být iniciativa TechGoesHome nebo projekt
XO-1, který zastřešuje organizace OLPC (One Laptop per Child), jehož
cílem je umožnit používání počítačů dětem i v nejchudších zemích světa.
Jedná se o pokračování známého projektu $100 Laptop. Ačkoli se této ceny
zatím nepodařilo dosáhnout (prozatím se zastavila na úrovni kolem $200),
nejedná se o projekt neúspěšný.
Geografická digitální propast ovšem není pouze takto hrubé, celosvětové
rozdělení. I v rámci jednotlivých zemí jsou digitálně rozdělené především
zemědělské oblasti od oblastí industriálních či městské od venkovských.
Genderové digitální rozdělení
Pohlaví je často uváděno mezi proměnnými, které určují přístup člověka k
výpočetní technice. Nicméně toto rozdělení se v současné době již téměř
smazává. Ještě v roce 2007 píše S.E. Peacock ve své práci, že:
"aspekty pohlaví jsou kriticky důležité neboť genderové role jsou
determinovány celou řadou sociálních hodnot a norem . V současné době
můžeme stále pozorovat znepokojující nerovnost žen a mužů, pokud jde o
posouzení míry účasti žen v jakémkoli z oboru informačních technologií .
Údaje ze sčítání lidu ukazují, že méně žen než mužů vlastnit počítač,
zvláště pokud žijí ve společné domácnosti." [12]
Naproti tomu ČSÚ ve své statistice z roku 2013 uvádí rozdíl necelých 7%
ve prospěch českých mužů.[1] Pokud tento trend bude nadále pokračovat,
zdá se, že se není třeba genderové digitální propasti obávat.
Etnické a rasové digitální rozdělení
Vzhledem k tomu, že minority jsou závažným celosvětovým tématem, je i
rasový a etnický vliv na používání ICT často podrobně sledován. Už první
výzkumy prováděné v USA týkající se digitálního rozdělení se zaměřovaly
na rozdíly mezi bílými a asiaty na straně jedné a hispánci a
Afroameričany na straně druhé. Že příčinou není pouze finanční situace
popisuje Brock, když tvrdí, že s ohledem na obchodní a ideologickou
orientaci poskytovatelů webových stránek a jejich tvůrců jejich obsah
směřuje k prezentaci a obhajobě názorů a hodnot, které jsou relevantní
pro jejich vlastní světonázor. Tyto hodnoty současně omezují jejich
potenciální publikum, neboť jsou nepřátelské nebo nerelevantní k potřebám
menšin. V souladu s nedostatkem etnické rozmanitosti v oblasti
informačních technologií nejsou afroamerické zájmy a informační potřeby
poskytovateli obsahu příliš vysoce ceněny. To má daleké důsledky nejen
pro využívání informačních a komunikačních technologií ze strany
Afroameričanů, ale i na jejich postavení ve společnosti.[13]
To může být obecně důvodem, proč se etnické menšiny rozhodnou na takovém
online obsahu neparticipovat, čímž se (nejen) digitální propast dále
prohlubuje.
V ČR digitální rozdělení mezi etniky, zvláště pak mezi majoritním
obyvatelstvem a Romy, existuje nesporně také, ačkoli konkrétní data k
dispozici nejsou.
Generační digitální rozdělení
Generační rozdělení je jedním z témat, které prostupují společnost v
širším měřítku. V případě digitálního rozdělení je to jeden z nejvíce
polarizujících aspektů, jak dokazují četné výzkumy a statistiky.[1][11] V
tomto případě také není možné tvrdit, že jde pouze o důsledek ekonomické
situace. Tento stav spíše souvisí s tím, že mladší lidé mají více
příležitostí a možností vzdělávání a osvojování nových technologií.
V ČR sice existují možnosti vzdělávání celoživotního, ale je jednak méně
vyhledávané ze strany starších občanů a také jeho nabídka a propagace
není dostatečná. V roce 2013 využívali lidé mezi 16. a 24. rokem věku
internet v 97%, ve věku nad 55 let to bylo již v 58% a lidé starší 75 let
dokonce jen v 7%. Ze statistiky je však patrný pozitivní trend, kdy
například ve věkovém pásmu 55 - 64 let vzrostl počet uživatelů internetu
za posledních 6 let o 20%.[1]
Zdá se tedy, že generační rozdělení týkající se užívání internetu pomalu
mizí. Otázka však je, zda s každou další, byť dílčí, technologií
nenastane rozdělení nové a nevznikne "tabletově-dotyková propast" či
"virtuálně-realitní propast" v generační dimenzi.
Vzdělanostní digitální rozdělení
Vliv vzdělání na používání informačních technologií je nesporný. Už ve
výzkumu prováděném mezi lety 2001 a 2003 v USA bylo doloženo, že zatímco
lidé bez středoškolského vzdělání používali internet jen v 15%,
středoškolsky vzdělaní v 44,5% a vysokoškolsky vzdělaní v 84,9%
(bakalářský stupeň) a 88% (více než bakalářský stupeň), tedy u obou
extrémů rozdíl téměř šestinásobný (73%). Z tohoto výzkumu vyplývá, že ve
zmíněnou dobu v USA mělo vzdělání dokonce větší vliv, nežli příjmy, kde
byl rozdíl extrémních příjmových skupin cca 53%.[14]
I v ČR je tento vliv jasně patrný. V roce 2013 bylo uživatelů internetu s
pouze základním vzděláním jen 20%, středoškoláků s maturitou pak 80% a
vysokoškolsky vzdělaných lidí 90%. Mezi lety 2007 a 2013 dokonce vzrostl
rozdíl mezi uživateli s maximálně dosaženým základním vzděláním a
středním (bez maturity) z 17% na 38%.[1]
Namísto uzavírání, tedy pozorujeme rozevírání existující digitální
propasti a její posouvání směrem k nižšímu vzdělání.
Kritika digitálního rozdělení
Ačkoli je fenomén digitálního rozdělení všeobecně přijímán, existují i
kritické názory, které jej buď zcela popírají, nebo upozorňují na možné
nadužívání či dokonce zneužívání. Pravděpodobně nejznámějším bojovníkem s
existencí digitálního rozdělení se stal Michael Powell, předseda americké
Federální komise pro komunikaci. Na tiskové konferenci v roce 2001
přirovnal přístup k digitálním technologiím k přístupu k luxusnímu
automobilu: "Myslím, že zde existuje Mercedes divide. Rád bych jednoho
měl, ale nemůžu si ho dovolit." Dále ve svém projevu vyslovil názor,
že fenomén digitálního rozdělení neexistuje, neboť pokud si někdo počítač
nemůže dovolit, tak by ho prostě neměl mít. Sice svůj výrok dále
korigoval, ale Mercedes divide se dostal do novinových titulků.[15]
Další kritice je podrobeno samotné zavádění ICT do škol. Tím se totiž
jistým způsobem převrací kauzální závislost mezi vzděláním a přístupem k
digitálním technologiím, kdy se rozšiřuje digitální propast kvůli potřebě
ICT ve škole. Pak taková škola, která vyžaduje po žácích při studiu
využití informačních technologií do jisté míry digitální propast
rozšiřuje, místo aby ji scelovala.
Závěr
Digitální rozdělení je jedním z palčivých problémů informační společnosti
a je nutné jej řešit. Nejostřeji digitální propast odděluje lidi na
základě jejich vzdělání. Na rozdíl od dimenze genderové a generační, kde
dochází k jasnému uzavírání digitální propasti a dimenze ekonomické,
etnické a zeměpisné, kde má uzavírání mírný pozitivní trend, v dimenzi
vzdělanostní se tomu děje naopak: "Longitudinální pohled na
problematiku přitom nepřinesl utišující zjištění. Z hlediska toho,
zda byly domácnosti na vyšší nebo nižší vzdělanostní úrovni, se rozdělení
mezi tím, zda vlastní nebo nevlastní počítač s přístupem na internet
neuzavíralo, ale rozevíralo. Ve vztahu k samotnému připojení
k internetu se tento rozdíl mezi lety (1998-2000) dokonce zvětšil o
25 %. Ačkoliv právě v tomto ohledu představuje zlevnění ICT určitou
naději k přemostění digitální propasti, je tento poznatek důležitým
příspěvkem do diskuze, jak významnou roli hraje v přístupu a užívání
technologií právě proměnná dosaženého vzdělání." [9] Z uvedeného
vyplývá, že vzdělávání v oblasti informační gramotnosti je s ohledem na
rozevírající se sociální nůžky nutné intenzifikovat právě v rámci
školního vzdělávání a to v období před zakončením povinné školní
docházky, tedy v kurikulu mateřské a základní školy. V současnosti je v
základním kurikulárním dokumentu věnována informačním a komunikačním
technologiím samostatná vzdělávací oblast, což je jistě dobře. Naproti
tomu je však předmětu, který tuto oblast realizuje, v rámcovém učebním
plánu věnována jen minimální hodinová dotace - 2 hodiny týdně pro celou
povinnou školní docházku dohromady (nikoli v každém ročníku).[16 - str.
114] Otázkou je, zda to k uzavření digitální propasti bude stačit.
Odkazy
Digitaldivide.net – Internetový projekt zabývající se digitálním
rozdělením
www.digitaldivide.net
OLPC - Webové stránky organizace One Laptop per Child
one.laptop.org/
Tech goes home - projekt zabývající se bojem proti digitálnímu
rozdělení
http://www.techgoeshome.org/
Evropská informační společnost
ec.europa.eu/digital-agenda/
Internet World Stats - celosvětové statistiky týkající se užívání
internetu
www.internetworldstats.com/
Information for Developement – webový portál Světové banky věnovaný
zúžení digitální propasti
www.infodev.org
Webový portál Rady vlády pro konkurenceschopnost a informační
společnost
www.vlada.cz/cz/ppov/rvis/rada-vlady-pro-informacni-spolecnost-73372/
Použité zdroje
-
ČSÚ. Využívání informačních a
komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci 2013
[online]. 2013 [cit. 2014-02-02]. Dostupné z:
http://www.czso.cz/csu/2013edicniplan.nsf/p/9701-13
-
WORLD INTERNET STATS. World Internet
Users Statistics Usage and World Population Stats [online]. 2001
- 2014, Jan 19, 2014. [cit. 2014-02-02]. Dostupné z:
http://www.internetworldstats.com/stats.htm
-
OXFORD DICTIONARIES. Digital
divide [online]. 2014 [cit. 2014-02-02]. Dostupné z:
http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/digital-divide
-
OECD. Glossary of Statistical terms:
digital divide [online]. 2002, 2006 [cit. 2014-02-02]. Dostupné
z: http://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=4719
-
CISLER, S. Hot Button: Online Haves
vs. Have-Nots [online]. San Jose Mercury News. 2000 [cit.
2014-02-02]. Dostupné z:
http://www.athenaalliance.org/rpapers/cisler.html
-
CARVIN, A. The
Gap [online]. 2006 [cit. 2014-02-02]. Dostupné z:
http://public.wsu.edu/~ericsson/Carvin_gap_06.pdf
-
HILLEBRAND, Mary. E-COMMERCE TIMES.
Clinton Launches Initiative To Bridge Digital Divide [online].
1999 [cit. 2014-02-02]. Dostupné z:
http://www.ecommercetimes.com/story/1956.html
-
MAREŠ, Petr a Tomáš SIROVÁTKA. Sociální
vyloučení (exkluze) a sociální začlenování (inkluze) – koncepty,
diskurz, agenda. Sociologický časopis/Czech Sociological
Review [online]. 2008, Vol. 44, No. 2 [cit. 2014-02-02]. Dostupné
z:
http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/Socialni_vylouceni_exkluze_a_socialni_zaclenovani_inkluze.pdf
-
PUNAR, Tomáš. Digital Divide v informační
společnosti [online]. 2010 [cit. 2014-01-31]. Diplomová práce.
Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. Vedoucí práce Petr
Mareš. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/65575/fss_m/.
-
ČSÚ. Vybavení domácností počítačem a
vybranou spotřební elektronikou. 2013. [cit. 2014-02-02].
Dostupné z:
http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/1_vybavenost_domacnosti_pocitacem_a_vybranou_spotrebni_elektronikou/$File/2013_sru_b1.pdf
-
DIJK, Jan a Kenneth HACKER. The Digital
Divide as a Complex and Dynamic Phenomeno. The Information
Society [online]. 2003, 19: 315–326 [cit. 2014-02-02]. DOI:
10.1080/01972240390227895 Dostupné z:
http://web.nmsu.edu/~comstudy/tis.pdf
-
PEACOCK, Sylvia E. Challenges to
Modernity: The Digital Divide: Die digitale Spaltung [online].
Zur Puiblikation freigegeben, Universität Erfurt, 2007 [cit.
2014-02-02]. Dostupné z:
http://www.db-thueringen.de/servlets/DerivateServlet/Derivate-11901/peacock.pdf.
Habilitationsschrift. Universität Erfurt.
-
BROCK, André. WILEY ONLINE LIBRARY. “A
Belief in Humanity is a Belief in Colored Men:” Using Culture to Span
the Digital Divide [online]. 2006 [cit. 2014-02-02]. Dostupné z:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1083-6101.2006.tb00317.x/full
-
U.S. DEPARTMENT OF COMMERCE. A Nation
Online: Entering the Broadband Age [online]. 2004 [cit.
2014-02-02]. Dostupné z:
http://www.ntia.doc.gov/legacy/reports/anol/NationOnlineBroadband04.htm
-
BAYNES, Leonard, M. The Mercedes divide?:
American segregation shapes the color of electronic commerce.
Western new England law review [online]. 2006, Vol.29 [cit.
2014-02-02]. Dostupné z:
http://assets.wne.edu/164/16_arti_Mercedes.pdf
-
Rámcový vzdělávací program pro
základní vzdělávání. [online]. Praha: Výzkumný ústav
pedagogický v Praze, 2007. 126 s. [cit. 2014-02-02]. Dostupné
z WWW:<http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.
Tento text vznikl jako Seminární práce z předmětu Edukační technologie na PedF UK.
Žádné komentáře:
Okomentovat