Sokratovský dialog (též Sokratovská metoda) je založena na tom, že se učitel snaží řetězem promyšlených otázek přivést své žáky k nějakému novému poznání. Jako učiteli převážně humanitních a estetických předmětů je mi tato metoda velmi blízká, ale nedávno jsem si ověřil, že lze s úspěchem využít i u předmětů technických, konkrétně v informatice.
Na počátku byla inspirace webem Computer science unplugged, kde jsem našel mnoho námětů pro hodiny informatiky bez počítačů. To ve spojení s mým dramatickým zaměřením mě dovedlo až k článku Ricka Garlikova, The Socratic Method: Teaching by Asking Instead of by Telling a zatoužil jsem si podobnou hodinu také vyzkoušet.
Dvojková soustava
Stejně jako Garlikov jsem si zvolil jako téma binární číselnou soustavu. Výuku jsem si připravil a obohatil o několik dalších prvků, jako jsou binární karty, binární piano, přenos textové zprávy, ASCII či barevnou hloubku. Hodina trvala klasických 45 minut - a měl jsem největší strach z toho, že se odpovědi na otázky rozutečou do všech myslitelných i nemyslitelných směrů a po celé vyučovací hodině budeme pochopení binární soustavy stejně daleko, jako na začátku. Nestalo se tak. Hodina probíhala velmi dobře, žáci aktivně reagovali a myslím, že na "lidskou Wi-Fi" ještě dlouho nezapomenou. Hodinu jsem zkoušel i v další paralelce a znovu se stejným úspěchem - můžeme tedy říci, že pokud máte jisté improvizační schopnosti a dobře promyšlený řetězec otázek (a pár alternativních cest, pro chvíle, kdy se vše neubírá směrem, jakým chcete), může Sokratovský dialog vést k relativně konzistentním výsledkům.
Za domácí úkol pak měli žáci vyplnit pracovní list s převodem dvojkové do desítkové soustavy a v celé třídě se našlo dohromady asi jen 6 chyb - a to spíš z nepozornosti. Co je ale důležitější než mechanické přepočítávání: domnívám se, že žáci teď už pochopili, proč člověk používá desítkovou soustavu ale počítač používá dvojkovou, jak se pomocí čísel zaznamená text a v neposlední řadě co je to bit, co reprezentuje a kde se s ním setkáme.
Postup hodiny
Celá hodina je vedena jako jeden Sokratovský dialog, který
je v určitých částech přerušen zapojením různých aktivit.
- Jakmile v dialogu dojdeme k samotným binárním číslům, vyvoláme dobrovolníky, kteří budou reprezentovat "jedničky, dvojky, čtyřky ..." - ti dostanou binární karty a společně pomocí otáčení binárních karet předvedeme třídě počítání a převod binárních a desítkových soustav. Můžeme ukázat i binární klavír, dle času. Můžeme ukázat i to, že klasické počítání, tak jak jej žáci znají, funguje i ve dvojkové soustavě (násobení pod sebou) - vynásobíme dvě čísla - binární a o stejné hodnotě i desítková - a ověříme, že výsledek je stejný.
- Jakmile dojdeme v dialogu k tomu, že člověk má 10 prstů, ale písmen je více a tedy k číselné reprezentaci písmen - přeneseme problém na dvojkovou soustavu (10 číslic - 32 písmen X 2 číslice 32 písmen). Zobrazíme jednoduchou písmennou tabulku a provedeme "Wi-fi přenos zprávy" - sokratovským dialogem dojdeme ke způsobu kódování 0-1 (např. vysoký a nízký zvuk) a přes naše dobrovolníky přeneseme nějakou zprávu, kterou ostatní žáci musí dekódovat. Následně dojdeme k tomu, kolik bychom potřebovali míst pro přenos i velkých a malých písmen, diakritiky a nakonec dojdeme k 8-mi bitům - přicházíme k ASCII. Pokud máme v učebně počítače pro žáky, můžeme jim v této fázi ukázat funkci stisknutého alt + kódu z tabulky a žáci si mohou toto chvíli zkoušet.
- Jakmile dojdeme k bitu, jednotce informace, ilustrujeme použití bitové hloubky - barevné hloubky (viz prezentace).
- Závěr hodiny, shrnutí, zadání DÚ - pracovního listu.
Závěrem
Já osobně jsem byl z hodiny vedené Sokratovským dialogem nadšen, hodina mě opravdu bavila. A myslím, že mé nadšení sdílela i většina žáků. Proto všem, kteří by si rádi podobný postup vyzkoušeli, ale bojí se případných komplikací, radím: Jen do toho, stojí to za to!
Materiály ke stažení
Zde si můžete stáhnout podklady k vytištění binárních karet, tabulky písmen, ASCII a ukázku měnící se barevné hloubky.
Žádné komentáře:
Okomentovat