Co jsou standardy pro ZV?
Abychom mohli
žáky na něco testovat, musíme vytvořit požadavky na to, co má žák konkrétně
umět. Tyto požadavky nese už platný rámcový
vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), který je pro školy povinný. Nově připravené standardy
v podstatě jen více konkretizují výstupy z RVP ZV na konci 5. a 9. ročníku
a sjednocují různě nastavené úrovně jednotlivých škol. Ze standardů budou
vycházet autoři otázek pro testování žáků v 5. a 9. třídách RVP ZV říká,
co má žák umět, standardy popisují, jak dobře to má umět. [5]
Jsou tvořeny indikátory, které
konkretizují očekávané výstupy a stanovují pro ně konkrétní úroveň obtížnosti.
Indikátory jsou tvořeny ke všem očekávaným výstupům RVP ZV ve verzi platné
k září 2013. Standardy mají být vypracovány v jednotné šabloně, pro
každý očekávaný výstup. Velkým omezením je limit rozsahu na pouhou jednu stranu
A4 pro jeden očekávaný výstup – indikátory a současně ilustrativní úloha. [4]
Vznik standardů
Impulz pro vznik standardů
k nám přišel ze zahraničí již před deseti lety, ale nikdo tomu v naší
republice pořádně nevěnoval pozornost. Především MŠMT toto téma stále oddaluje.
I přes to že RVP pro ICT, vzniklé v roce 2004, bylo zastaralé a neodpovídalo
ani tehdejším požadavkům. O standardech pro ICT se již mluví delší dobu, ale
stále se je nepodařilo dokončit. Poslední materiály a výstupy k tomuto
tématu jsou datované k 31. 5. 2013. Další nové výstupy bohužel ani nevyšly.
MŠMT sice vytvořilo k 1. 9. 2013 revizi RVP ZV, ale zde oblast ICT
ponechalo zcela bez jakýchkoli změn.
Od září 2013 je účinná úprava RVP
ZV, která kromě jiného měnila vzdělávací obsah vzdělávacích oborů Matematika a
její aplikace, Cizí jazyk a Další cizí jazyk. Proto se upravují dosud platné
Standardy pro vzdělávací obory Český jazyk a literatura, Matematika a její
aplikace a Anglický jazyk, které byly dále doplněny o Standardy pro Francouzský
a Německý jazyk. [7]
Připomínky ke standardům
Nejsem kompetentní osobou, která
by mohla takto důležité dokumenty hodnotit, proto zde uvedu pár příkladů
připomínek z materiálů, ze kterých jsem čerpal. Ve zdrojích najdete odkazy
na tyto materiály, kde se můžete dozvědět podrobnější informace.
1.
Cíle a role vytvářeného standardu nejsou zřejmé.
[3]
2.
Standard minimální úrovně žáka („čtyřkaře“) není
nejvhodnější. [3]
3. Standardy nejsou vzájemně koordinovány a
posilují izolovanost jednotlivých vzdělávacích oblastí.
4.
Nebyl definován společný slovník. [3]
5.
RVP ZV je ve vzdělávacím oboru ICT zastaralý,
překonaný a nekompletní. [3]
6.
Nad návrhy standardů se nevede intenzivní
veřejná diskuze. [3]
7.
Absence
tématiky obecně orientovaného algoritmického myšlení. [1]
8.
Standardy
nejsou popsány jednoduše lidským jazykem. [6]
9.
Nevhodné zařazení výukových témat ve finanční
gramotnosti (např. nákup akcií).
10. Veliká
rozdílnost obtížnosti mezi jednotlivými tématy standardů. Jak
v matematice, českém jazyce či finanční gramotnosti.
Závěrem bych rád shrnul informace,
které jsem získal o standardech ICT.
Začnu citací myšlenky, kterou si
mnozí z nás neuvědomují.
„Je to poprvé v historii
lidstva, kdy úkolem nás učitelů je připravit žáky na budoucnost, kterou neumíme
jasně popsat.“
David Warlick
Žáci, studenti, ale i my žijeme v prostředí, které je obklopeno
technologií, která za posledních deset let prodělala obrovský pokrok. Dnes je
všude internet, mobilní telefony, chytré telefony, tablety či jakýkoli druh
přenosného laptopu (ať už má nejrůznější pojmenování). Standardy se opírají o
RVP ZV, které vzniklo v době, kdy tyto věci byly teprve na počátku či
dokonce ani neexistovaly a to už bylo RVP ZV nevyhovující. Přístup
k tomuto tématu se musí změnit. Při vzniku standardů by se měl více zohledňovat
přístup k vizím v technologiích, a jak by v budoucnu mohly fungovat.
Proto se mi jeví za nejefektivnější a nejlogičtější jít cestou, která má
zaměření na formování funkční gramotnosti a to je obecně orientované
algoritmické myšlení. V současném znění nejsou standardy žádnou spásou
a v žádném případě nepokrývají aktuální ani budoucí potřebu výukových
cílů, jejichž naplnění souvisí s ICT. Nezbývá nic jiného než si tyto
nedostatky uvědomit. Všichni učitelé ICT by se měli pokusit, v mezích svých
omezených možností, výukové aktivity uvést do souladu s aktuálním vývojem
ICT.
Zdroje
[3] http://ondrej.neumajer.cz/?item=pripominky-ke-standardum-rvp-zv-nejen-ke-vzdelavacimu-oboru-ict.
Žádné komentáře:
Okomentovat