V podstatě nejde o nic jiného, než o modifikované cvičení pro rozvíjení neverbálních schopností, takzvané živé obrazy. Fotoaparát nám ale umožní poskytnout výtečnou zpětnou vazbu, a pokud to okolnosti dovolí, dokonce zpětnou vazbu okamžitou. O co jde?
Studenti se rozdělí do skupin (ideálně 4 žáci) a každá skupina dostane:
- pracovní list s označenými předměty
- zvýrazňovač
Postup
1. 45 minut- Vysvětlení, co jsou živé obrazy a jaké dřív měly místo.
- Vyzkoušení jednoho, dvou obrazů, jen tak (téma: evoluce, žáci se připravují na písemnou práci, předvolební kampaň - dle věku a zájmů třídy).
- Rozdání pracovních listů.
- Tvorba živých obrazů (za 30 minut skupina 4-5 dětí obvykle stihla tak akorát 11 obrazů - 1/3 z pracovního listu).
Jestliže máte další hodinu až jiný den, půjde všechno snadno. Pokud ale máte dvouhodinovku, začíná tak trochu závod s časem. Během přestávky musíte:
- Překopírovat fotografie do pc.
- Upravit u všech úrovně, aby byly dobře čitelné.
- Promíchat je.
- Vložit do každé z nich číslo fotografie (aby byla již z obrázku identifikovatelná).
- Zmenšit na rozlišení projektoru.
- Nahrát na flashdisk.
2. 45 minut
Zde budeme potřebovat projektor.
- Rozdat pracovní list s předměty všem žákům (nestačí jeden do skupiny).
- Promítat jednotlivé fotografie - žáci si přitom zapisují do políček číslo fotografie k předmětu, o kterém si myslí, že je na fotografii ztvárněn.
- Přidělení bodů. Fotografie promítnout ještě jednou, ale s prozrazením správné odpovědi (tu přeci znají ti, kteří jsou na dané fotografii). U každé fotografie se spočítá počet žáků, kteří se trefili (ti, kteří daný předmět předváděli, se nehlásí). Každý, kdo uhodl, dostane bod. Každý ve skupině, které předváděla, dostane tolik bodů, kolik žáků uhodlo. Takto všichni žáci získají své skóre.
- Zhodnocení. Nyní můžeme vyhodnotit nejlépe předvádějící týmy, body přepočítat na nějakou formu hodnocení (1 za práci v hodině) a pod.
- Diskuze. Věřte, že žáci budou chtít některé fotografie vidět znovu, budou hledat výrazy ve tvářích, postavení rukou... Teď je čas na zpětnou vazbu. Diskutujte o významu toho, co sice "neříkáme", ale přesto sdělujeme. Jak silná je neverbální komunikace, když většina diváků z pouhé fotografie pozná, že zvýrazňovač je ve skutečnosti pepřenka...
Zkušenosti
Toto cvičení jsem v různých obměnách dělal mnohokrát. Od 5. třídy po maturanty. Vždy se setkalo s kladným přijetím, cvičení děti bavilo a pokud se druhá část nestihla vzápětí (nefungoval projektor a pod.), byl jsem celý čas bombardován dotazy "kdy už ty fotky doděláme". Funguje i mimo školní prostor. Vyzkoušel jsem ho i ve věkově značně heterogenních skupinách a vždy s úspěchem. Mám z těchto cvičení mnoho krásných fotografií, ale slíbil jsem dětem, že je nebudu nikde mimo školu zveřejňovat, laskavý čtenář tedy promine, že zde žádné ilustrace nenajde. Pokud máte tedy chuť udělat možná trochu něco netradičního i v jiných hodinách, než v dramatické výchově, s chutí do toho.Praktické postřehy:
- Hodí se opravdu kvalitní fotoaparát - nejlépe zrcadlovka.
- Pokud nemáte opravdu hodně světla, fotografujte s bleskem. Jde o to, aby na fotografii bylo vše vidět, ten barevný posun a odlesky vám děti odpustí.
- Neraďte dětem, jak na to. Přijdou na to a možná byste se divili, co všechno je napadne
Odkazy
- Grafický prohlížeč a editor IrfanView.
- Metodický pokyn a pracovní list.
Žádné komentáře:
Okomentovat